Начало Сфера Преди 85 години се води морска битка между три британски крайцера и германски броненосец при Рио де ла Плата в южния Атлантик
10331
Хроника

Преди 85 години се води морска битка между три британски крайцера и германски броненосец при Рио де ла Плата в южния Атлантик

Преди 85 години – на 13 декември 1939 г., по време на Втората световна война, се води битката при Рио де ла Плата. В нея участват английски и германски военен кораби – британските крайцери “Ексетър”, “Аякс” и “Ахил” и германският броненосецът "Адмирал граф фон Шпее”, командван от капитан Ханс Лангсдорф.“Адмирал Граф фон Шпее” (“Граф Шпее”) е немски боен кораб от 10 000 тона, пуснат на вода през 1936 г. Той е по-тежко въоръжен от всеки крайцер и има максимална скорост от 25 възела и издръжливост от 12 500 мили (20 000 км), отбелязва енциклопедия “Британика”.

| 13 Декември 2024, 07:00 ч.
Преди 85 години се води морска битка между три британски крайцера и германски броненосец при Рио де ла Плата в южния Атлантик
Преди 85 години се води морска битка между три британски крайцера и германски броненосец при Рио де ла Плата в южния Атлантик
Снимка © АП

Преди 85 години – на 13 декември 1939 г., по време на Втората световна война, се води битката при Рио де ла Плата. В нея участват английски и германски военен кораби – британските крайцери “Ексетър”, “Аякс” и “Ахил” и германският броненосецът "Адмирал граф фон Шпее”, командван от капитан Ханс Лангсдорф.

Министерският съвет (МС) одобри Меморандум за разбирателство между правителството и "Индустриална зона Загоре" за изпълнение на приоритетния инвестиционен проект "Изграждане на Индустриален парк Загоре". Проектът ще се изпълни в община Стара Загора. С решението се създава и междуведомствена работна група за осигуряване на институционална подкрепа при изпълнението на инвестицията, съгласно взетите решения от МС днес.

Проектът на "Индустриална зона Загоре" предвижда изграждането на индустриален парк, който да отговори на засиления интерес за създаване на нови производствени предприятия. Размерът на инвестицията, като дълготрайни материални и нематериални активи, възлиза на 47,583 млн. лева. Предвижда се да бъдат разкрити 15 нови работни места, пряко свързани с дейността на дружеството "Индустриална зона Загоре".

Инвестицията ще допринесе за устойчивото развитие на рег

Преговорите за правителство продължават. Ще продължим да работим по празниците и след празниците. Дискутираме, отделяме спорното от безспорното и към настоящия момент, колкото и да са ни трудни темите, които обсъждаме, работим конструктивно. Това коментира пред журналисти в парламента Надежда Йорданова, съпредседател на парламентарната група на "Продължаваме промяната-Демократична България" във връзка с преговорите за намиране на мнозинство за подкрепа на редовно правителство между ГЕРБ-СДС, "Демократична България", "БСП-Обединена левица" и "Има такъв народ". 

Въпросът с декларацията бе обсъден още на първите срещи, както информирахме обществеността, беше обсъдено включването на мерките от декларацията като част от коалиционното споразумение, ако се стигне до неговото сключване. Ние в момента разговаряме по всеки един от въпросите как може да бъде изпълнен и като постигнем

В проекта за бюджет на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) няма стратегически заложени промени и не са отразени реформи, но съществуват механизмите на договорния процес. Това каза служебният министър на здравеопазването д-р Галя Кондева по време на изслушването в парламента  относно дефицит в бюджета на НЗОК за 2024 г. В среща между представители на Министерството на здравеопазването (МЗ) и на Българския лекарски съюз (БЛС) от МЗ е представена визията за промени и стратегия, основана на изпълнението на заложеното в Националната здравна стратегия – „да се даде рамо чрез предоговаряне на дейностите, извършвани в областта на майчиното и детско здравеопазване“, да се направи опит от страна на БЛС и НЗОК по време на преговорите да се изведат още дейности от болничната в извънболничната помощ, посочи още тя. Министър Кондева посочи, че очаква след приемане н

Общинският съвет в Асеновград гласува 20-процентно увеличение на таксата за битови отпадъци за гражданите. "За" предложението на кмета Христо Грудев гласуваха 19 общински съветници, "против" девет, а двама се въздържаха. 

Общинският съветник от "Възраждане" Георги Самаров аргументира отрицателния си вот с това, че на практика за две години такса смет се увеличава с над 50 процента, защото през миналата година нараства от 4 на 5,2 промила, което е 30 процента, а сега става 6,25 промила. Това увеличение според мен е много за такъв кратък период от време, допълни съветникът.

Гласувах против, защото и със 100 процента да вдигнем промила, градът пак няма да бъде чист, каза Светозар Шуманов от групата на партия "Консервативна България" (Български възход). Той призова администрацията да спре каруците, които се движат в града и да се назначи денонощна охрана на новите гроби

Въпреки глътката въздух, която общините имат по отношение отлагането с една година на облагането по новата методика с такса битови отпадъци, въвеждането и прилагането на принципа „замърсителят плаща“ ще бъде предизвикателство за българските общини. Все още имаме да извървим дълъг път, каза в интервю кметът на Троян Донка Михайлова.

Чрез прилагането на този принцип замърсителите следва да са стимулирани да избягват нанасянето на екологични щети, като същевременно носят отговорност за замърсяването, което причиняват. Продължаваме с информационната ни кампания, насочена към жителите на общината по темата отпадъци и тяхното правилно разделно изхвърляне, допълни тя. 

Сред предизвикателствата за следващата година тя посочи и работата в посока въвеждане на еврото в страната и всички стъпки, които администрация следва да извърви. Адаптираме информационните сист

Според германските военни среди от онова време това е първата среща между германски и английски морски единици от флотите в открито море.

“Адмирал Граф фон Шпее” (“Граф Шпее”) е немски боен кораб от 10 000 тона, пуснат на вода през 1936 г. Той е по-тежко въоръжен от всеки крайцер и има максимална скорост от 25 възела и издръжливост от 12 500 мили (20 000 км), отбелязва енциклопедия “Британика”. След като потопил няколко търговски кораба в Атлантическия океан, “Граф Шпее” е забелязан на 13 декември 1939 г. край устието на Рио де ла Плата от британска група за търсене, състояща се от крайцерите “Ексетър”, “Аякс” и “Ахил”, командвани от комодор Х. Харууд. В 6:14 ч. сутринта трите кораба на Харууд атакуват, но след малко повече от час “Граф Шпее” поврежда “Ексетър” и прогонва другите два крайцера. След това “Граф Шпее” потегля в посока Монтевидео, Уругвай, където неговият командир, капитан Ханс Лангсдорф, получава разрешение да остане четири дни, за да поправи щетите.

Монтевидео, 14 декември 1939 г. /Хавас/ Една морска битка се е водила вчера от 6 часа сутринта между няколко британски военни кораби и германския броненосец “Адмирал Шеер" край уругвайските брегове. Британските кораби "Аякс", "Ексетър” и "Ахил" са взели участие в тая битка. Броненосецът “Адмирал Шеер”, преследван, се е опитал да избяга. 

***

Монтевидео, 14 декември 1939 г. /Хавас/ Германският броненосец "Адмирал Шеер", които бе преследван от три британски военни кораба чак до пристанището на Монтевидео, има на борда си 30 убити и 80 ранени, които ще бъдат свалени на брега веднага. Уругвайските власти отплуваха с влекача "Лавалея” към броненосеца "Адмирал Шеер”. Огромна тълпа се е струпала на пристанището, за да присъства на свалянето на суша на убитите и на ранените. 

***

Лондон, 14 декември 1939 г. /Хавас/ Прес Асосиейшън потвърждава, че се е водила морска битка между три британски кръстосвача и германския броненосец "Адмирал Шеер”. Битката е почнала от 6 ч. сутринта. Британското адмиралтейство опровергава, че през време на тая битка британският кораб "Ахил" е бил потопен. Напротив, според телеграмите на Прес Асосиейшън, броненосецът “Адмирал Шеер” е бил засегнат на няколко пъти и се е опитал да бяга. Един от британските кораби, именно кръстосвачът "Ексетър” е изоставил преследването, тъй като е бил засегнат, обаче другите два кръстосвача, именно "Аякс" и "Ахил”, са продължили преследването край уругвайския бряг. 

***

Лондон, 14 декември 1939 г. /Хавасъ/ Адмиралтейството обнародва следното официално комюнике: "Според досега получените сведения става ясно, че едно отделение от британската морска флота, състоящо се от кръстосвача "Ексетър”, въоръжен с шест 20-сантиметрови оръдия, и от малките кръстосвачи "Аякс" и "Ахил", въоръжени с 15 см оръдия, под командата на вицеадмирал Харууд влезли в контакт с германския броненосец "Адмирал Шеер", в 6 ч. сутринта на 13 декември. "Адмирал Шеер” e въоръжен с 28 см оръдия. Една ожесточена битка на преследване се е развила между 6 и 10 часа сутринта, когато кръстосвачът "Ексетър" е бил повреден, загубил бързина и е бил принуден да изостави преследването. “Аякс” и "Ахил” са продължили преследването на "Адмиралъ Шеер”, който е бил засегнат на няколко пъти, и изглежда, е потърсил прибежище в Рио де ла Плата. Преследването продължава.” 

***

Монтевидео, 14 декември 1939 г. /Хавас/ Броненосецът “Адмирал Шеер” пристигна в залива на Монтевидео в 23 ч. и 30 м. и хвърли котва на един километър от пристанището. Узнава се също, че кръстосвачите “Ексетър”, “Аякс” и “Ахил” са пристигнали малко след това във външната част на пристанището. 

***

Монтевидео, 14 декември 1939 г. /Хавас/ Уругвайските власти потвърждават, че броненосецът "Адмирал граф фон Шпее” а не броненосецът "Адмирал Шеер", се е приютил в пристанището на Монтевидео, след като е бил преследван и повреден от трите британски кръстосвача. 

***

Монтевидео, 14 декември 1939 г. /Хавас/ Германският броненосец в морското сражение е дал 36 убити и 60 ранени. Кулата на кораба е напълно разрушена. 

***

Монтевидео, 14 декември 1939 г. /Хавас/ Във връзка с морската битка, в Монтевидео се твърди, че уругвайският кръстосвач "Уругвай” се е намесил във Пунта дел Есте, за да не даде възможност сражението между германския броненосец и английските бойни кораби да продължи в уругвайски води. Повредите на германския кораб, както изглежда, не са много тежки, обаче не се знае дали, след като стовари ранените и се снабди с припаси, германският кораб ще се реши да напусне в срок от 24 часа Монтевидео и да продължи сражението в Рио де ла Плата срещу "Ахил” и "Аякс".Кръстосвачът "Ексетър” бил леко повреден и не се знае дали той ще влезе в пристанището за поправка или ще продължи сражението, ако се наложи това. (…)

***

Берлин, 14 декември 1939 г. /ГТА/ Върховното командване на войската съобщава: (…) Броненосецът "Адмирал граф фон Шпее", един от корабите, действащи от началото на войната във водите на Атлантическия океан е срещнал един конвой в европейски води и е потопил английските кораби "Тайроа", 7983 тона и “Схриншол” 3895 тона.Между германския броненосец и тежкия английски кръстосвач "Ексетър" и леките кръстосвачи "Аякс” и “Ахил” се е завързало сражение. Германският броненосец успял да повреди сериозно неприятелските кораби, които били по-многобройни. "Ексетър" е трябвало да се оттегли от сражението. Един от леките кръстосвачи е бил също сериозно повреден. "Адмирал граф фон Шпее" е леко повреден. Той се намира понастоящем в пристанището на Монтевидео /Уругвай/ (….)

***

Лондон, 14 декември 1939 г. /Ройтер/ Все още се изказват съмнения относно името на германския военен кораб, който е потърсил убежище в пристанището на Монтевидео. В Лондон подозират, че корабът си е променял името откакто е напуснал пристанището си и е тръгнал в открито море. Смята се, че еднаж той е минавал като "Адмирал Шеер", други път - като "Граф Шпее” И трите "джобни" крайцера са тъй подобни един на друг по външност, че е невъзможно в бой да бъдат различени, поради далечината, от която се водят боевете. Както и да е, германският пълномощен министър в Монтевидео и секретарят на председателя на Уругвай заявиха, че корабът е "Граф Шпее". Международните закони му позволяват да стои в пристанището, докато се извърши поправката на нанесените му повреди, за да може да плува в открито море и след това, в разстояние на 24 часа той трябва да напусне пристанището. Английски кораби може би ще патрулират около териториалните води, докато корабът напусне Монтевидео. Така, "Граф Щпее", или ако той е "Адмирал Шеер" се намира в клопка. 

***

Лондон, 14 декември 1939 г. /Ройтер/ Дописникът на в. "Ивнинг Стандарт" от Монтевидео телеграфира: "Мостчето на "Графа Шпее” е отнесено от снаряд през време на боя. На корпуса на кораба са пробити също четири големи дупки, две от тях близо до водното ниво. Тия сведения дописникът е добил от самото пристанище, гдето стои военният кораб, участвал в боя. (…)

***

Лондон, 14 декември 1939 г. /Ройтер/ Адмиралтейството съобщава: "Печатът известява, че от германската легация в Монтевидео били заявили, че нещастните случаи на "Граф Шпее" се дължали най-вече на това, че англичаните били употребили снаряди с отровни газове. Това твърдение е напълно безосновно. Никога не са били изработвани или употребявани от английската флота бомби или снаряди с отровни газове. 

***

Монтевидео, 14 декември 1939 г. /ГТА/ Германският кръстосвач "Граф Шпее", който се намира в пристанището на Монтевидео и който изнесе вчера победа в едно морско сражение срещу три английски кръстосвача, няма вече никаква следа от сражението. На наблюдателната кула се намира, както винаги, дежурният пост. Командният мостик, кулата и бронята на кораба са незасегнати. Множеството, което се трупа по кея, се убеждава, че съобщенията, с които се заявява, че "Граф Шпее" е сериозно повреден, са неверни. "Граф Шпее" се намира на няколкостотин метра от вълнолома. Извън уругвайските териториални води се виждат силуетите на два английски кръстосвача, обиколени от няколко търговски кораба. От английска страна се пази най-голямо мълчание за загубите, понесени от английските кораби. Загиналите моряци от "Граф Шпее" ще бъдат погребани тържествено утре в Монтевидео. До сега само един ранен е трябвало да бъде свален в Монтевидео. Другите се лекуват от корабните лекари.

***

Монтевидео, 14 декември 1939 г. /Ройтер/ Подробностите,  които са известни сега относно вчерашната битка между “Граф Шпее” и английските кръстосвачи, показват, че "Ексетър" патрулирал в южния Атлантически океан рано вчера, когато влязъл в досег с германския военен кораб южно от Бразилия. Започнало преследване, при което пристигнали и кръстосвачите "Ахил" и "Аякс”. Тия два кораба постепенно отклонили "Граф Шпее" към юг и запад. Английските кръстосвачи употребили прегради от дим и стреляли с такава вещина и смелост, че германският военен кораб бил принуден да се опита да се оттегли в неутрални води. Когато бил на 12 мили от Пунта дел Есте, на югоизточното крайбрежие на Уругвай и бил близо до брега, "Граф Шпее" превърнал оттеглянето си в открито бягство. "Граф Шпее", силно повреден и с намалял екипаж, очевидно, се е страхувал от нощно нападение от английските кръстосвачи и се отправил за Монтевидео, където спуснал котва в пристанището в 23 ч. и 15 м. Тук се смята, че “Граф Шпее” едва ли ще се осмели да напусне Монтевидео и следователно няма да може да действа докато трае войната.

***

Лондон, 14 декември 1939 г. /Хавас/ Кръстосвачите "Аякс" и "Ахил", засилени значително от други единици, се намират понастоящем в устието на Рио де ла Плата, очаквайки излизането на "Граф Шпее”. 

***

Берлин, 15 декември 1939 г. /ГТА/ По повод на морската битка, която стана пред устието на Рио де ла Плата, от меродавно място се забелязва, че това е първата среща между германски и английски морски единици от флотите в открито море. Тази първа битка завърши с неоспорим успех за германската флота. Броненосецът "Адмирал граф фон Шпее" бе потопил два британски кораба с общ тонаж 11 878 тона, когато няколко британски военни кораба са се появили и са принудили германския кораб да влезе в сражение. Въпреки явното числено превъзходство на английските морски сили, "Адмирал граф фон Шпее" можа да извади вън от строя своя "най-важен противник, кръстосвача "Ексетър" с няколко тежки повреди и да засегне сериозно един от леките кръстосвачи. Сражението при Рио де ла Плата увенчава дейността на германския броненосец "Адмирал граф фон Шпее". Тоя кораб действа от няколко месеца, далеч от родината си, в южния Атлантически океан и води с успех търговската война. 

***

Буенос Айрес,15 декември 1939 г. /Хавас/ Английският морски аташе съобщи, че е поискал от министерството на марината позволение да се свалят в Бахия Бланка стотина души от ранените моряци от екипажа на кръстосвача “Ексетър". Аржентинското правителство е дало това позволение, обаче, поради невъзможността за английските власти да влязат във връзка с "Ексетър", чийто радиопредавателен пост е разрушен, последният ще пренесе ранените на Фолкландските острови. 

***

Лондон, 15 декември 1939 г. /Стефани/ Докато в Монтевидео се води дипломатическа война около престояването в пристанището на германския броненосец, вестниците съобщават, че пред Монтевидео са пристигнали два английски кръстосвача, единият от които е "Къмберланд”, 10 000 тона. Смята се, че даже броненосецът "Ринаун" 32 000 тона, придружен от носача на аероплани "Арк Роял”, 22 000 тона, бързат от Кейптаун за Монтевидео. Английските вестници признават качествата на германския екипаж. Английската легация в Монтевидео заяви, че нямало убити от екипажите на трите английски кръстосвачи, докато една телеграма от Буенос Айрес съобщава, че трима моряци от кръстосвача “Ексетър” са починали в болницата, дето са били пренесени с аероплан. Комендантът на английската ескадра е поискал разрешение да свали сто души от екипажа, за да могат да присъстват на погребението на жертвите от "Граф фон Шпее".

***

Буенос Аайрес, 15 декември 1939 г. /Хавас/ Английският кръстосвач "Ексетър", който се опитваше да достигне Малвинските острови, бе принуден да поиска разрешението на аржентинското правителство да стовари други стотина ранени в едно аржентинско пристанище. В действителност, в пристанището на Белграно бяха стоварени много ранени, някои от които починаха преди да могат да получат грижи. Кръстосвачът "Ексетър" е тежко повреден и трябва да плава с бързина 6 мили в част. Той се смята вече за загубен.

***

Монтевидео, 16 декември 1939  г. /Стефани/ Узнава се, че френският броненосец "Дюнкерк", 26 500 тона, се намирал вече пред уругвайските води, близо до устието на Рио де ла Плата, за да чака също излизането на германския броненосец.

***

Буенос Айрес, 16 декември 1939 г. /Ройтер/ Капитан Лангсдорф, комендант на "Адмирал граф фон Шпее”, изложи перипетиите на морското сражение в един доклад, който връчи днес на уругвайските власти. В доклада си той казва, че е бил затруднен от необходимостта да се сражава от три страни. Бързината на маневриране на английските кръстосвачи сбъркала плановете му до такава степен, че той се намирал вече в критично положение, когато един изстрел на предните му оръдия извадил от строя "Ексетър". Тогава "Аякс" се промъкнал между него и крайбрежието и успял да даде два изстрела, които повредили инструментите му за контролиране на стрелбата и причинили няколко жертви, докато друг снаряд улучил една кабина над водната линия.

Според капитан Лангсдорф англичаните стреляли с голяма точност. Това било причината на многото жертви, дадени от "Адмирал граф фон Шпее". Капитан Лангсдорф решил при тия обстоятелства да се опита да избяга под прикритието на завеса от дим, с цел да поднови действието при по-благоприятни условия, като се срещне, ако е възможно поотделно с английските кръстосвачи. Обаче, тая маневра била бързо разбрана от английското командуване и осуетена. Според капитан Лангсдорф, изглежда, че английското командване е заповядало с голяма смелост на кръстосвачите "Ахил" и "Аякс" да нападнат. С тая "невероятна маневра” двата английски кръстосвача, излизайки от своите димни завеси, се приближили до една миля от "Адмирал граф фон Шпее”, като го нападнали от двете страни. 

Британците посвещават периода на интензивна дипломатическа и разузнавателна дейност, за да задържат “Граф Шпее” в пристанището, докато пристигнат тежки подкрепления.  На 17 декември, когато “Граф Шпее” отново излиза в морето, само “Къмбърланд” е пристигнал, за да подсили “Аякс” и “Ахил”. Битката, която британците очакват, никога не се състои – капитан Лангсдорф, вярвайки, че го очаква превъзхождаща сила, кара екипажа си да потопи кораба им, отбелязва “Британика”. Три дни по-късно Лангсдорф се самоубива:

Монтевидео, 17 декември 1939 г. /Хавас/ "Адмирал граф Шпее" вдигна котва на 17 часа и 15 минути, местно време. 

***

Берлин, 18 декември 1939 г. /ГТА/ Тъй като уругвайското правителство отказа да даде нужния срок от време за поправяне на германския кръстосвач "Адмирал граф фон Шпее", комендантът реши да потопи кораба вън от уругвайските териториални води. 

***Монтевидео, 18 декември 1939 г. /Ройтер/ Кръстосвачът "Граф Шпее" бе потопен в 23 часа, гринуичко време, от собствения си екипаж.  

***

Монтевидео, 18 декември 1939 г. /Хавас/ "Граф Шпее", след като напусна пристанището, пусна котва на 5 мили от брега, след което екипажът му го потопи. В 22 ч. и 5 м. корабът все още се виждаше над водата, изпускайки огромни кълба дим. В 23 ч. и 7 м. той изчезна под водата след много избухвания, които доразрушиха онова, което бе останало от него. Наблизо до него се намираше корабът "Такома", а в териториалните води кръстосваха два аржентински военни кораба.  

***

Монтевидео, 18 декември 1939 г. /Хавас/ "Граф Шпее" потъна след три последователни експлозии. Пет лодки се отдалечиха от кораба, смята се с пет души от екипажа му.  ***

Берлин, 18 декември 1939 г. /ГТА/ Узнава се във връзка с потопяването на кръстосвача "Адмирал граф фон Шпее", че Фюрерът е заповядал на капитана на кораба Лангсдорф да потопи кръстосвача щом като уругвайското правителство е отказало да даде нужния срок от време за довършване поправката на кораба. 

***

Монтевидео, 18 декември 1939 г. /Хавас/ Една лодка от аржентинския кръстосвач "Либертад" прибра коменданта и офицерите на "Адмирал граф фон Шпее". 

***

Монтевидео, 18 декември 1939 г. /Хавас/ През цялото време докато "Граф Шпее" е потъвал, самолетите от английските кръстосвачи не са преставали да летят над него, без обаче, да хвърлят бомби. (…)

***

Буенос Аайрес, 18 декември 1939 г. /ГТА/ Комендантът на "Адмирал Граф фон Шпее" пристигна днес след обед заедно с офицерите си и целия екипаж в пристанището на Буенос Айрес с два аржентински влекача. (…)

***

Буенос Айрес, 20 декември 1939 г. /Хавас/ Комендантът на “Адмирал граф фон Шпее” Лангсдорф се самоуби. 

***

Буенос Айрес, 20 декември 1939 г. /Хавас/ Министерството на марината потвърждава, че капитан Лангсдорф, комендант на “Адмирал граф фон Шпее” се е самоубил с револверен изстрел.(...)

***

Берлин, 21 декември 1939 г. /ГТА/ Върховното командване на военната флота съобщава: Капитан Ханс Лангсдорф, комендант на броненосеца “Адмирал граф фон Шпее”, не можа да преживее загубата на кораба си. Верен на старата традиция на офицерските среди, в които той влиза от почти 30 години насам, той взе това решение. След като постави в сигурност екипажа, който му бе поверен, той сметна задачата си за изпълнена и последва кораба си. Военната флота разбира и почита това решение. Като войник и герой, капитан Лангсдорф оправда очакванията на фюрера, на германския народ и на германската флота.  

***

Буенос Айрес, 21 декември 1939 г. /Хавас/ Въпреки мълчанието на морските власти, узнати са някои подробности по самоубийството на капитан Лангсдорф. (…)

Снощи, след вечерята, комендантът на “Адмирал граф фон Шпее” разговарял с офицерите до след полунощ. Той им стиснал ръка при оттеглянето си в стаята. Преди това той бил предал едно писмо на един чиновник от германското посолство, адресирано до посланика. Сутринта, когато била отворена вратата на стаята му, бил намерен трупа на капитан Лангсдорф, легнал върху едно германско знаме, простряно на пода до леглото му, с пробито слепо око от куршум от собствения му револвер. 

***

Буенос Айрес, 21 декември 1939 г. /Стефани/ Днес се извърши погребението на капитан Лангсдорф в присъствието на персонала на германското посолство в  Буенос Айрес и на екипажа на германския броненосец “Адмирал граф фон Шпее”. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-важните новини и събития от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Досъдебно производство е образувано срещу шофьор и пътник в автомобил, задържани с наркотици при проверка в Шумен
Досъдебно производство е образувано срещу шофьор и пътник в автомобил, задържани с наркотици при проверка в Шумен, съобщиха от Областната дирекция (ОД) на МВР. Служители на районно ...
В Търговище обявиха празничното разписание на градския транспорт
С празнично разписание ще се движи градският транспорт в Търговище в дните около Коледа и Нова година, информират от пресцентъра на общинската администрация.  В периода от 24- ...
Влак дерайлира близо до Перник
Спряно е движението на влаковете в междугарията Разменна - Батановци и Батановци - Радомир. Това съобщиха от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Сутринта около ...
Общинският съвет в Лозница даде разрешение за изграждане на фотоволтаична електроцентрала край лознишкото село Каменар
Фотоволтаична електроцентрала ще бъде изградена край лознишкото село Каменар. Решението за учредяване на безвъзмездно право на строеж върху поземлен имот – частна общинска со ...
Споразумението с Украйна не буди притеснения, освен в един аспект – десетгодишния срок, заяви служебният премиер Главчев
Споразумението с Украйна във всичките си аспекти не буди никакви притеснения, освен в един аспект, че е за срок от десет години. Това каза пред журналисти служебният премиер Димитъ ...
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Положителните резултати за гражданите могат да бъдат получени при взаимодействие между всички институции, заяви служебният премиер
Положителните резултати за българските граждани могат да бъдат получени при взаимодействие между всички институции и власти. Това заяви служебният премиер Димитър Главчев в началот ...
Прокуратурата призова пострадалите от BETL да пишат
Прокуратурата призова пострадалите от BETL да пишат на разследващите по електронна поща. Това става известно от съобщение на държавното обвинение. От прокуратурата посочват, че по ...
Ловец е прострелян по време на ловен излет в Тетевенско
Ловец простреля друг ловец по време на ловен излет в Тетевенско, съобщи Габриела Тодорова, говорител на Областната дирекция на МВР в Ловеч. Сигналът за случая е получен в Районното ...
Заработи ледената пързалка в Хасково
Ледената пързалка на Културно-спортния комплекс "Спартак" в Хасково заработи от днес и още в първия час след откриването се напълни с деца. Подготовката за заледяването на терена з ...
Общинският съвет в Генерал Тошево прие план-сметката за чистота за 2025 година
Общинският съвет в Генерал Тошево прие план-сметката за чистота за 2025 година. За поддържане на чистотата на територията община Генерал Тошево са предвидени 1 615 831 лева, а в т. ...
Тикер в 13:43 ч.
Положителните резултати за българските граждани могат да бъдат получени при взаи ...
Начало Сфера
10331
Хроника

Преди 85 години се води морска битка между три британски крайцера и германски броненосец при Рио де ла Плата в южния Атлантик

Преди 85 години – на 13 декември 1939 г., по време на Втората световна война, се води битката при Рио де ла Плата. В нея участват английски и германски военен кораби – британските крайцери “Ексетър”, “Аякс” и “Ахил” и германският броненосецът "Адмирал граф фон Шпее”, командван от капитан Ханс Лангсдорф.“Адмирал Граф фон Шпее” (“Граф Шпее”) е немски боен кораб от 10 000 тона, пуснат на вода през 1936 г. Той е по-тежко въоръжен от всеки крайцер и има максимална скорост от 25 възела и издръжливост от 12 500 мили (20 000 км), отбелязва енциклопедия “Британика”.

| 13 Декември 2024, 07:00 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Преди 85 години се води морска битка между три британски крайцера и германски броненосец при Рио де ла Плата в южния Атлантик
Преди 85 години се води морска битка между три британски крайцера и германски броненосец при Рио де ла Плата в южния Атлантик
Снимка © АП

Преди 85 години – на 13 декември 1939 г., по време на Втората световна война, се води битката при Рио де ла Плата. В нея участват английски и германски военен кораби – британските крайцери “Ексетър”, “Аякс” и “Ахил” и германският броненосецът "Адмирал граф фон Шпее”, командван от капитан Ханс Лангсдорф.

Министерският съвет (МС) одобри Меморандум за разбирателство между правителството и "Индустриална зона Загоре" за изпълнение на приоритетния инвестиционен проект "Изграждане на Индустриален парк Загоре". Проектът ще се изпълни в община Стара Загора. С решението се създава и междуведомствена работна група за осигуряване на институционална подкрепа при изпълнението на инвестицията, съгласно взетите решения от МС днес.

Проектът на "Индустриална зона Загоре" предвижда изграждането на индустриален парк, който да отговори на засиления интерес за създаване на нови производствени предприятия. Размерът на инвестицията, като дълготрайни материални и нематериални активи, възлиза на 47,583 млн. лева. Предвижда се да бъдат разкрити 15 нови работни места, пряко свързани с дейността на дружеството "Индустриална зона Загоре".

Инвестицията ще допринесе за устойчивото развитие на рег

Преговорите за правителство продължават. Ще продължим да работим по празниците и след празниците. Дискутираме, отделяме спорното от безспорното и към настоящия момент, колкото и да са ни трудни темите, които обсъждаме, работим конструктивно. Това коментира пред журналисти в парламента Надежда Йорданова, съпредседател на парламентарната група на "Продължаваме промяната-Демократична България" във връзка с преговорите за намиране на мнозинство за подкрепа на редовно правителство между ГЕРБ-СДС, "Демократична България", "БСП-Обединена левица" и "Има такъв народ". 

Въпросът с декларацията бе обсъден още на първите срещи, както информирахме обществеността, беше обсъдено включването на мерките от декларацията като част от коалиционното споразумение, ако се стигне до неговото сключване. Ние в момента разговаряме по всеки един от въпросите как може да бъде изпълнен и като постигнем

В проекта за бюджет на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) няма стратегически заложени промени и не са отразени реформи, но съществуват механизмите на договорния процес. Това каза служебният министър на здравеопазването д-р Галя Кондева по време на изслушването в парламента  относно дефицит в бюджета на НЗОК за 2024 г. В среща между представители на Министерството на здравеопазването (МЗ) и на Българския лекарски съюз (БЛС) от МЗ е представена визията за промени и стратегия, основана на изпълнението на заложеното в Националната здравна стратегия – „да се даде рамо чрез предоговаряне на дейностите, извършвани в областта на майчиното и детско здравеопазване“, да се направи опит от страна на БЛС и НЗОК по време на преговорите да се изведат още дейности от болничната в извънболничната помощ, посочи още тя. Министър Кондева посочи, че очаква след приемане н

Общинският съвет в Асеновград гласува 20-процентно увеличение на таксата за битови отпадъци за гражданите. "За" предложението на кмета Христо Грудев гласуваха 19 общински съветници, "против" девет, а двама се въздържаха. 

Общинският съветник от "Възраждане" Георги Самаров аргументира отрицателния си вот с това, че на практика за две години такса смет се увеличава с над 50 процента, защото през миналата година нараства от 4 на 5,2 промила, което е 30 процента, а сега става 6,25 промила. Това увеличение според мен е много за такъв кратък период от време, допълни съветникът.

Гласувах против, защото и със 100 процента да вдигнем промила, градът пак няма да бъде чист, каза Светозар Шуманов от групата на партия "Консервативна България" (Български възход). Той призова администрацията да спре каруците, които се движат в града и да се назначи денонощна охрана на новите гроби

Въпреки глътката въздух, която общините имат по отношение отлагането с една година на облагането по новата методика с такса битови отпадъци, въвеждането и прилагането на принципа „замърсителят плаща“ ще бъде предизвикателство за българските общини. Все още имаме да извървим дълъг път, каза в интервю кметът на Троян Донка Михайлова.

Чрез прилагането на този принцип замърсителите следва да са стимулирани да избягват нанасянето на екологични щети, като същевременно носят отговорност за замърсяването, което причиняват. Продължаваме с информационната ни кампания, насочена към жителите на общината по темата отпадъци и тяхното правилно разделно изхвърляне, допълни тя. 

Сред предизвикателствата за следващата година тя посочи и работата в посока въвеждане на еврото в страната и всички стъпки, които администрация следва да извърви. Адаптираме информационните сист

Според германските военни среди от онова време това е първата среща между германски и английски морски единици от флотите в открито море.

“Адмирал Граф фон Шпее” (“Граф Шпее”) е немски боен кораб от 10 000 тона, пуснат на вода през 1936 г. Той е по-тежко въоръжен от всеки крайцер и има максимална скорост от 25 възела и издръжливост от 12 500 мили (20 000 км), отбелязва енциклопедия “Британика”. След като потопил няколко търговски кораба в Атлантическия океан, “Граф Шпее” е забелязан на 13 декември 1939 г. край устието на Рио де ла Плата от британска група за търсене, състояща се от крайцерите “Ексетър”, “Аякс” и “Ахил”, командвани от комодор Х. Харууд. В 6:14 ч. сутринта трите кораба на Харууд атакуват, но след малко повече от час “Граф Шпее” поврежда “Ексетър” и прогонва другите два крайцера. След това “Граф Шпее” потегля в посока Монтевидео, Уругвай, където неговият командир, капитан Ханс Лангсдорф, получава разрешение да остане четири дни, за да поправи щетите.

Монтевидео, 14 декември 1939 г. /Хавас/ Една морска битка се е водила вчера от 6 часа сутринта между няколко британски военни кораби и германския броненосец “Адмирал Шеер" край уругвайските брегове. Британските кораби "Аякс", "Ексетър” и "Ахил" са взели участие в тая битка. Броненосецът “Адмирал Шеер”, преследван, се е опитал да избяга. 

***

Монтевидео, 14 декември 1939 г. /Хавас/ Германският броненосец "Адмирал Шеер", които бе преследван от три британски военни кораба чак до пристанището на Монтевидео, има на борда си 30 убити и 80 ранени, които ще бъдат свалени на брега веднага. Уругвайските власти отплуваха с влекача "Лавалея” към броненосеца "Адмирал Шеер”. Огромна тълпа се е струпала на пристанището, за да присъства на свалянето на суша на убитите и на ранените. 

***

Лондон, 14 декември 1939 г. /Хавас/ Прес Асосиейшън потвърждава, че се е водила морска битка между три британски кръстосвача и германския броненосец "Адмирал Шеер”. Битката е почнала от 6 ч. сутринта. Британското адмиралтейство опровергава, че през време на тая битка британският кораб "Ахил" е бил потопен. Напротив, според телеграмите на Прес Асосиейшън, броненосецът “Адмирал Шеер” е бил засегнат на няколко пъти и се е опитал да бяга. Един от британските кораби, именно кръстосвачът "Ексетър” е изоставил преследването, тъй като е бил засегнат, обаче другите два кръстосвача, именно "Аякс" и "Ахил”, са продължили преследването край уругвайския бряг. 

***

Лондон, 14 декември 1939 г. /Хавасъ/ Адмиралтейството обнародва следното официално комюнике: "Според досега получените сведения става ясно, че едно отделение от британската морска флота, състоящо се от кръстосвача "Ексетър”, въоръжен с шест 20-сантиметрови оръдия, и от малките кръстосвачи "Аякс" и "Ахил", въоръжени с 15 см оръдия, под командата на вицеадмирал Харууд влезли в контакт с германския броненосец "Адмирал Шеер", в 6 ч. сутринта на 13 декември. "Адмирал Шеер” e въоръжен с 28 см оръдия. Една ожесточена битка на преследване се е развила между 6 и 10 часа сутринта, когато кръстосвачът "Ексетър" е бил повреден, загубил бързина и е бил принуден да изостави преследването. “Аякс” и "Ахил” са продължили преследването на "Адмиралъ Шеер”, който е бил засегнат на няколко пъти, и изглежда, е потърсил прибежище в Рио де ла Плата. Преследването продължава.” 

***

Монтевидео, 14 декември 1939 г. /Хавас/ Броненосецът “Адмирал Шеер” пристигна в залива на Монтевидео в 23 ч. и 30 м. и хвърли котва на един километър от пристанището. Узнава се също, че кръстосвачите “Ексетър”, “Аякс” и “Ахил” са пристигнали малко след това във външната част на пристанището. 

***

Монтевидео, 14 декември 1939 г. /Хавас/ Уругвайските власти потвърждават, че броненосецът "Адмирал граф фон Шпее” а не броненосецът "Адмирал Шеер", се е приютил в пристанището на Монтевидео, след като е бил преследван и повреден от трите британски кръстосвача. 

***

Монтевидео, 14 декември 1939 г. /Хавас/ Германският броненосец в морското сражение е дал 36 убити и 60 ранени. Кулата на кораба е напълно разрушена. 

***

Монтевидео, 14 декември 1939 г. /Хавас/ Във връзка с морската битка, в Монтевидео се твърди, че уругвайският кръстосвач "Уругвай” се е намесил във Пунта дел Есте, за да не даде възможност сражението между германския броненосец и английските бойни кораби да продължи в уругвайски води. Повредите на германския кораб, както изглежда, не са много тежки, обаче не се знае дали, след като стовари ранените и се снабди с припаси, германският кораб ще се реши да напусне в срок от 24 часа Монтевидео и да продължи сражението в Рио де ла Плата срещу "Ахил” и "Аякс".Кръстосвачът "Ексетър” бил леко повреден и не се знае дали той ще влезе в пристанището за поправка или ще продължи сражението, ако се наложи това. (…)

***

Берлин, 14 декември 1939 г. /ГТА/ Върховното командване на войската съобщава: (…) Броненосецът "Адмирал граф фон Шпее", един от корабите, действащи от началото на войната във водите на Атлантическия океан е срещнал един конвой в европейски води и е потопил английските кораби "Тайроа", 7983 тона и “Схриншол” 3895 тона.Между германския броненосец и тежкия английски кръстосвач "Ексетър" и леките кръстосвачи "Аякс” и “Ахил” се е завързало сражение. Германският броненосец успял да повреди сериозно неприятелските кораби, които били по-многобройни. "Ексетър" е трябвало да се оттегли от сражението. Един от леките кръстосвачи е бил също сериозно повреден. "Адмирал граф фон Шпее" е леко повреден. Той се намира понастоящем в пристанището на Монтевидео /Уругвай/ (….)

***

Лондон, 14 декември 1939 г. /Ройтер/ Все още се изказват съмнения относно името на германския военен кораб, който е потърсил убежище в пристанището на Монтевидео. В Лондон подозират, че корабът си е променял името откакто е напуснал пристанището си и е тръгнал в открито море. Смята се, че еднаж той е минавал като "Адмирал Шеер", други път - като "Граф Шпее” И трите "джобни" крайцера са тъй подобни един на друг по външност, че е невъзможно в бой да бъдат различени, поради далечината, от която се водят боевете. Както и да е, германският пълномощен министър в Монтевидео и секретарят на председателя на Уругвай заявиха, че корабът е "Граф Шпее". Международните закони му позволяват да стои в пристанището, докато се извърши поправката на нанесените му повреди, за да може да плува в открито море и след това, в разстояние на 24 часа той трябва да напусне пристанището. Английски кораби може би ще патрулират около териториалните води, докато корабът напусне Монтевидео. Така, "Граф Щпее", или ако той е "Адмирал Шеер" се намира в клопка. 

***

Лондон, 14 декември 1939 г. /Ройтер/ Дописникът на в. "Ивнинг Стандарт" от Монтевидео телеграфира: "Мостчето на "Графа Шпее” е отнесено от снаряд през време на боя. На корпуса на кораба са пробити също четири големи дупки, две от тях близо до водното ниво. Тия сведения дописникът е добил от самото пристанище, гдето стои военният кораб, участвал в боя. (…)

***

Лондон, 14 декември 1939 г. /Ройтер/ Адмиралтейството съобщава: "Печатът известява, че от германската легация в Монтевидео били заявили, че нещастните случаи на "Граф Шпее" се дължали най-вече на това, че англичаните били употребили снаряди с отровни газове. Това твърдение е напълно безосновно. Никога не са били изработвани или употребявани от английската флота бомби или снаряди с отровни газове. 

***

Монтевидео, 14 декември 1939 г. /ГТА/ Германският кръстосвач "Граф Шпее", който се намира в пристанището на Монтевидео и който изнесе вчера победа в едно морско сражение срещу три английски кръстосвача, няма вече никаква следа от сражението. На наблюдателната кула се намира, както винаги, дежурният пост. Командният мостик, кулата и бронята на кораба са незасегнати. Множеството, което се трупа по кея, се убеждава, че съобщенията, с които се заявява, че "Граф Шпее" е сериозно повреден, са неверни. "Граф Шпее" се намира на няколкостотин метра от вълнолома. Извън уругвайските териториални води се виждат силуетите на два английски кръстосвача, обиколени от няколко търговски кораба. От английска страна се пази най-голямо мълчание за загубите, понесени от английските кораби. Загиналите моряци от "Граф Шпее" ще бъдат погребани тържествено утре в Монтевидео. До сега само един ранен е трябвало да бъде свален в Монтевидео. Другите се лекуват от корабните лекари.

***

Монтевидео, 14 декември 1939 г. /Ройтер/ Подробностите,  които са известни сега относно вчерашната битка между “Граф Шпее” и английските кръстосвачи, показват, че "Ексетър" патрулирал в южния Атлантически океан рано вчера, когато влязъл в досег с германския военен кораб южно от Бразилия. Започнало преследване, при което пристигнали и кръстосвачите "Ахил" и "Аякс”. Тия два кораба постепенно отклонили "Граф Шпее" към юг и запад. Английските кръстосвачи употребили прегради от дим и стреляли с такава вещина и смелост, че германският военен кораб бил принуден да се опита да се оттегли в неутрални води. Когато бил на 12 мили от Пунта дел Есте, на югоизточното крайбрежие на Уругвай и бил близо до брега, "Граф Шпее" превърнал оттеглянето си в открито бягство. "Граф Шпее", силно повреден и с намалял екипаж, очевидно, се е страхувал от нощно нападение от английските кръстосвачи и се отправил за Монтевидео, където спуснал котва в пристанището в 23 ч. и 15 м. Тук се смята, че “Граф Шпее” едва ли ще се осмели да напусне Монтевидео и следователно няма да може да действа докато трае войната.

***

Лондон, 14 декември 1939 г. /Хавас/ Кръстосвачите "Аякс" и "Ахил", засилени значително от други единици, се намират понастоящем в устието на Рио де ла Плата, очаквайки излизането на "Граф Шпее”. 

***

Берлин, 15 декември 1939 г. /ГТА/ По повод на морската битка, която стана пред устието на Рио де ла Плата, от меродавно място се забелязва, че това е първата среща между германски и английски морски единици от флотите в открито море. Тази първа битка завърши с неоспорим успех за германската флота. Броненосецът "Адмирал граф фон Шпее" бе потопил два британски кораба с общ тонаж 11 878 тона, когато няколко британски военни кораба са се появили и са принудили германския кораб да влезе в сражение. Въпреки явното числено превъзходство на английските морски сили, "Адмирал граф фон Шпее" можа да извади вън от строя своя "най-важен противник, кръстосвача "Ексетър" с няколко тежки повреди и да засегне сериозно един от леките кръстосвачи. Сражението при Рио де ла Плата увенчава дейността на германския броненосец "Адмирал граф фон Шпее". Тоя кораб действа от няколко месеца, далеч от родината си, в южния Атлантически океан и води с успех търговската война. 

***

Буенос Айрес,15 декември 1939 г. /Хавас/ Английският морски аташе съобщи, че е поискал от министерството на марината позволение да се свалят в Бахия Бланка стотина души от ранените моряци от екипажа на кръстосвача “Ексетър". Аржентинското правителство е дало това позволение, обаче, поради невъзможността за английските власти да влязат във връзка с "Ексетър", чийто радиопредавателен пост е разрушен, последният ще пренесе ранените на Фолкландските острови. 

***

Лондон, 15 декември 1939 г. /Стефани/ Докато в Монтевидео се води дипломатическа война около престояването в пристанището на германския броненосец, вестниците съобщават, че пред Монтевидео са пристигнали два английски кръстосвача, единият от които е "Къмберланд”, 10 000 тона. Смята се, че даже броненосецът "Ринаун" 32 000 тона, придружен от носача на аероплани "Арк Роял”, 22 000 тона, бързат от Кейптаун за Монтевидео. Английските вестници признават качествата на германския екипаж. Английската легация в Монтевидео заяви, че нямало убити от екипажите на трите английски кръстосвачи, докато една телеграма от Буенос Айрес съобщава, че трима моряци от кръстосвача “Ексетър” са починали в болницата, дето са били пренесени с аероплан. Комендантът на английската ескадра е поискал разрешение да свали сто души от екипажа, за да могат да присъстват на погребението на жертвите от "Граф фон Шпее".

***

Буенос Аайрес, 15 декември 1939 г. /Хавас/ Английският кръстосвач "Ексетър", който се опитваше да достигне Малвинските острови, бе принуден да поиска разрешението на аржентинското правителство да стовари други стотина ранени в едно аржентинско пристанище. В действителност, в пристанището на Белграно бяха стоварени много ранени, някои от които починаха преди да могат да получат грижи. Кръстосвачът "Ексетър" е тежко повреден и трябва да плава с бързина 6 мили в част. Той се смята вече за загубен.

***

Монтевидео, 16 декември 1939  г. /Стефани/ Узнава се, че френският броненосец "Дюнкерк", 26 500 тона, се намирал вече пред уругвайските води, близо до устието на Рио де ла Плата, за да чака също излизането на германския броненосец.

***

Буенос Айрес, 16 декември 1939 г. /Ройтер/ Капитан Лангсдорф, комендант на "Адмирал граф фон Шпее”, изложи перипетиите на морското сражение в един доклад, който връчи днес на уругвайските власти. В доклада си той казва, че е бил затруднен от необходимостта да се сражава от три страни. Бързината на маневриране на английските кръстосвачи сбъркала плановете му до такава степен, че той се намирал вече в критично положение, когато един изстрел на предните му оръдия извадил от строя "Ексетър". Тогава "Аякс" се промъкнал между него и крайбрежието и успял да даде два изстрела, които повредили инструментите му за контролиране на стрелбата и причинили няколко жертви, докато друг снаряд улучил една кабина над водната линия.

Според капитан Лангсдорф англичаните стреляли с голяма точност. Това било причината на многото жертви, дадени от "Адмирал граф фон Шпее". Капитан Лангсдорф решил при тия обстоятелства да се опита да избяга под прикритието на завеса от дим, с цел да поднови действието при по-благоприятни условия, като се срещне, ако е възможно поотделно с английските кръстосвачи. Обаче, тая маневра била бързо разбрана от английското командуване и осуетена. Според капитан Лангсдорф, изглежда, че английското командване е заповядало с голяма смелост на кръстосвачите "Ахил" и "Аякс" да нападнат. С тая "невероятна маневра” двата английски кръстосвача, излизайки от своите димни завеси, се приближили до една миля от "Адмирал граф фон Шпее”, като го нападнали от двете страни. 

Британците посвещават периода на интензивна дипломатическа и разузнавателна дейност, за да задържат “Граф Шпее” в пристанището, докато пристигнат тежки подкрепления.  На 17 декември, когато “Граф Шпее” отново излиза в морето, само “Къмбърланд” е пристигнал, за да подсили “Аякс” и “Ахил”. Битката, която британците очакват, никога не се състои – капитан Лангсдорф, вярвайки, че го очаква превъзхождаща сила, кара екипажа си да потопи кораба им, отбелязва “Британика”. Три дни по-късно Лангсдорф се самоубива:

Монтевидео, 17 декември 1939 г. /Хавас/ "Адмирал граф Шпее" вдигна котва на 17 часа и 15 минути, местно време. 

***

Берлин, 18 декември 1939 г. /ГТА/ Тъй като уругвайското правителство отказа да даде нужния срок от време за поправяне на германския кръстосвач "Адмирал граф фон Шпее", комендантът реши да потопи кораба вън от уругвайските териториални води. 

***Монтевидео, 18 декември 1939 г. /Ройтер/ Кръстосвачът "Граф Шпее" бе потопен в 23 часа, гринуичко време, от собствения си екипаж.  

***

Монтевидео, 18 декември 1939 г. /Хавас/ "Граф Шпее", след като напусна пристанището, пусна котва на 5 мили от брега, след което екипажът му го потопи. В 22 ч. и 5 м. корабът все още се виждаше над водата, изпускайки огромни кълба дим. В 23 ч. и 7 м. той изчезна под водата след много избухвания, които доразрушиха онова, което бе останало от него. Наблизо до него се намираше корабът "Такома", а в териториалните води кръстосваха два аржентински военни кораба.  

***

Монтевидео, 18 декември 1939 г. /Хавас/ "Граф Шпее" потъна след три последователни експлозии. Пет лодки се отдалечиха от кораба, смята се с пет души от екипажа му.  ***

Берлин, 18 декември 1939 г. /ГТА/ Узнава се във връзка с потопяването на кръстосвача "Адмирал граф фон Шпее", че Фюрерът е заповядал на капитана на кораба Лангсдорф да потопи кръстосвача щом като уругвайското правителство е отказало да даде нужния срок от време за довършване поправката на кораба. 

***

Монтевидео, 18 декември 1939 г. /Хавас/ Една лодка от аржентинския кръстосвач "Либертад" прибра коменданта и офицерите на "Адмирал граф фон Шпее". 

***

Монтевидео, 18 декември 1939 г. /Хавас/ През цялото време докато "Граф Шпее" е потъвал, самолетите от английските кръстосвачи не са преставали да летят над него, без обаче, да хвърлят бомби. (…)

***

Буенос Аайрес, 18 декември 1939 г. /ГТА/ Комендантът на "Адмирал Граф фон Шпее" пристигна днес след обед заедно с офицерите си и целия екипаж в пристанището на Буенос Айрес с два аржентински влекача. (…)

***

Буенос Айрес, 20 декември 1939 г. /Хавас/ Комендантът на “Адмирал граф фон Шпее” Лангсдорф се самоуби. 

***

Буенос Айрес, 20 декември 1939 г. /Хавас/ Министерството на марината потвърждава, че капитан Лангсдорф, комендант на “Адмирал граф фон Шпее” се е самоубил с револверен изстрел.(...)

***

Берлин, 21 декември 1939 г. /ГТА/ Върховното командване на военната флота съобщава: Капитан Ханс Лангсдорф, комендант на броненосеца “Адмирал граф фон Шпее”, не можа да преживее загубата на кораба си. Верен на старата традиция на офицерските среди, в които той влиза от почти 30 години насам, той взе това решение. След като постави в сигурност екипажа, който му бе поверен, той сметна задачата си за изпълнена и последва кораба си. Военната флота разбира и почита това решение. Като войник и герой, капитан Лангсдорф оправда очакванията на фюрера, на германския народ и на германската флота.  

***

Буенос Айрес, 21 декември 1939 г. /Хавас/ Въпреки мълчанието на морските власти, узнати са някои подробности по самоубийството на капитан Лангсдорф. (…)

Снощи, след вечерята, комендантът на “Адмирал граф фон Шпее” разговарял с офицерите до след полунощ. Той им стиснал ръка при оттеглянето си в стаята. Преди това той бил предал едно писмо на един чиновник от германското посолство, адресирано до посланика. Сутринта, когато била отворена вратата на стаята му, бил намерен трупа на капитан Лангсдорф, легнал върху едно германско знаме, простряно на пода до леглото му, с пробито слепо око от куршум от собствения му револвер. 

***

Буенос Айрес, 21 декември 1939 г. /Стефани/ Днес се извърши погребението на капитан Лангсдорф в присъствието на персонала на германското посолство в  Буенос Айрес и на екипажа на германския броненосец “Адмирал граф фон Шпее”. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
КЪМ АБОНАМЕНТА
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Досъдебно производство е образувано срещу шофьор и пътник в автомобил, задържани с наркотици при проверка в Шумен
В Търговище обявиха празничното разписание на градския транспорт
Влак дерайлира близо до Перник
Общинският съвет в Лозница даде разрешение за изграждане на фотоволтаична електроцентрала край лознишкото село Каменар
Споразумението с Украйна не буди притеснения, освен в един аспект – десетгодишния срок, заяви служебният премиер Главчев
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Декември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Местен фокус
Положителните резултати за гражданите могат да бъдат получени при взаимодействие между всички институции, заяви служебният премиер
Контекст
Прокуратурата призова пострадалите от BETL да пишат
Сфера
Ловец е прострелян по време на ловен излет в Тетевенско
Сфера
Заработи ледената пързалка в Хасково
Контекст
Общинският съвет в Генерал Тошево прие план-сметката за чистота за 2025 година
На преден план
Осигурено е финансиране за нов Дунав мост при Русе и изграждането може да започне още през 2026 г., съобщи областният управител на Русе
Сфера
Българите предпочитат предпазлив бюджет и предпазлива политика, сочат данни от телефонен сондаж на агенция „Мяра“
Контекст
Футболни фенове помогнаха на социално слаби и възрастни хора в села от Великотърновска област
Местен фокус
Над 20 услуги получават гражданите и бизнесът от новата информационна система на кадастъра
Сфера
Българската държава следи отблизо процеса, но не може да има пряка намеса при смяна на собствеността на рафинерията "Лукойл Нефтохим", каза министър Малинов
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD24 © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD24 © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.